Almir Mukača: Počeo iz svoje bašte – danas ima 20 kooperanata

Fojničani, pored toga što su poznati po kovačnici novca Tvrtka I Kotromanića, Ahdnami Sultan Fatih Mehmeda, Franjevcima, Prokoškom jezeru i termalnom liječilištu, poznati su i po kvalitetnom krompiru. Mnogi u Bosni i Hercegovini, a i regiji, smatraju fojnički krompir najboljim, pa zato je i ovaj uspješan projekat dobio takav naziv. Krompir.ba je ime za novi moderan pristup kako proizvodnji tako i prodaji poljoprivrednih proizvoda u BiH. Njihovi proizvodi se naručiti isključivo preko interneta, odnosno web i Facebook stranice, a cijelu ideju je prije nekoliko godina osmislio Almir Mukača, s kojim je i napravljen razgovor.

  • Kategorija Intervju
  • Objavljeno 26.10.2015 18:53

KKD: Odakle ideja da povežete krompir i poljoprivredu, sa modernim mrežama komunikacije?

Naša porodica se oduvjek bavila organskom proizvodnjom voća i povrća, ali to tako nismo zvali jer se taj pojam nije koristio. Nisu se koristili pesticidi, fungicidi niti hemijska gnojiva, jer smo proizvodili za svoje potrebe i željeli smo uvijek da jedemo hemijski netretiranu hranu. Viškove proizvoda smo prodavali većinom ljudima iz Sarajeva koji bi dolazili u Fojnicu na liječenje ili na izlet. Ideja se rodila kada smo 2009. godine svojim prijateljima u Sarajevu isporučili organski krompir na kućnu adresu, nakon čega su uslijedile veoma pozitivne reakcije na kvalitet krompira i na mogućnost dostave na kućnu adresu. To nas je motivisalo da počnemo razmišljati poduzetnički.

Željeli smo proširiti našu ponudu i 2010. godine smo pokrenuli pilot projekat pod nazivom «Krompir.ba». Odlučili smo da Zelenara bude naziv kutije pune domaćeg, organskog, svježeg, sezonskog povrća i voća koje će se dostavljati na kućnu adresu. Zelenara je naziv za prodavnicu voća i povrća koji se koristio kada smo bili djeca. Danas se više ne koristi, ali je ostala asocijacija na voće i povrće i kod starijih generacija budi emocije.

Pošto smo svi koristili Facebook, stavili smo poruku na ličnom profilu slijedeće sadržine:

«Ja sam posebna kutija puna organskog povrća i zovu me "Zelenara". Moje povrće je raslo u zdravom okruženju i moj vlasnik se brinuo da izraste zdravo, a zato što si i ti posebno posaban/na želim da i ti rasteš, igraš se, živiš i radiš jedući zdravu organsku hranu. Naruči me i ja ću ti doći na vrata! :) Sutra (subota) putujem iz Fojnice za Sarajevo i ako želiš da me kušaš pošalji mom vlasniku poruku na Facebook.»

U roku od 2 sata smo imali 12 narudžbi. Ovo nam je bio znak kojim putem trebamo ići i od tada se projekat nevjerovatno brzo razvijao.

KKD: Možete li nam opisati malo atmosferu vašeg radnog mjesta, kako to sve izgleda, šta radite, koliko i kako radite?

Najviše nas raduje susret sa ljudima. Nama je drago da možemo kroz ovaj projekat sticati prijatelje, jer mi ne vršimo samo isporuku povrća na kućnu adresu, nego svaki susret sa našim kupcem je prijateljski i uvijek se tu razmijeni «po koja». Ponekad se i kafa popije i pojede dobar kolač. Ovo zaista ne možemo nazvati poslom u klasičnom smislu i možemo se pohvaliti da mi ne idemo na posao, zato što radimo ono što volimo. Nemamo radnog vremena i u svako doba dana i godine nas možete nazvati na mobitel, možete napisati mail ili pak ostaviti komentar ili poruku na Facebook-u na koju će biti odgovoreno odmah. Našu sreću i ljubav dijelimo sa ljudima jer želimo da svi oko nas budu sretni i zadovoljni. Također nam je drago da naši proizvođači vide u nama prijatelja i što s njima možemo prvoditi mnogo vremena. Trudimo se da im omogućimo da žive i zarađuju od svog rada i da su i oni i mi zadovoljni.

KKD: Kakav je odziv javnosti do sada?

Na početku smo imali dostavu samo subotom, ali zbog sve većeg interesovanja i narudžbi sada imamo dostavu 6 dana u sedmici. To pokazuje zainteresiranost naših ljudi za zdravom ishranom.

KKD: Kako vaše društvo posmatra to čime se bavite, podržavaju vas ili...?

Svijest o zdravoj ishrani se uveliko mijenja u našem društvu. Podrške ne nedostaje i to je naša snaga i motivacija da radimo još više kako bi što više ljudi jelo zdravu hranu. Danas je mnogo negativizma i apatije u našem društvu, a posebno među mladim ljudima. Najlakše je sjediti, kukati i govoriti kako ništa u državi ne valja, kako su svi korumpirani i kako za sve treba štela. Mi polahko razbijamo ove mitove i sretni smo zbog toga. Mladi smo, imamo cilj, volju i energije i znamo šta hoćemo. Najljepši je osjećaj kada kažeš da si vlasnik firme Krompir.ba, a veliki broj ljudi iz BiH kaže da znaju za nas i pohvale ideju kao originalnu.

KKD: Na koji način se snadbijevate namirnicama, radite sa nekim firmama, pojedincima?

Kroz projekat Krompir.ba razvijamo socijalno poduzetništvo na način da smo na početku projekta uspjeli kroz jednu donaciju našim farmerima-kooperantima obezbjediti uslove za proizvodnju i sve njihove proizvode otkupiti. Sarađujemo i sa drugim farmerima, zadrugama i firmama iz cijele Bosne i Hercegovine, od Brčkog do Čapljine, od Bihaća do Goražda. Uvijek su nam potrebni kvalitetni proizvođači koji proizvode po principima organske proizvodnje i ovim putem ih pozivam da nam se jave.

KKD: Sa koliko farmera ste do sada ostvarili saradnju?

Trenutno imamo 20 kooperanata koji su uključeni u ovaj projekat. Njihov broj se povećava svake godine.

KKD: Da li vi sami uzgajate voće i povrće i gdje to radite?

Trenutno proizvodimo krompir, luk, mrkvu i grah i sve se to radi u Fojnici. Naši farmeri proizvode druge sezonske proizvode. Voće uglavnom dolazi iz Hercegovine, s tim da imamo proizvođače i u Bosni.

KKD: A šta je sa ostalim proizvodima?

Kod nas pored Zelenare možete naručiti razne džemove, 100% cijeđene sokove, ajvar, med, sireve, tjesteninu itd. Ovim proizvodima smo dali ime «Pravi», jer zaista u njima nema ništa osim prirode. Od prošle godine smo počeli dostavljati i crveno, pureće i pileće meso, jaja, razne vrste sireva, te dimljenu i svježu pastrmku. Svakako da će se broj proizvoda povećati ove godine i vjerujem da ćemo naći kvalitetne proizvođače.

KKD: Pored ovoga što ste naveli i što je vrlo interesantno i impresivno, šta vas još razlikuje od drugih trgovaca hranom?

Bosna i Hercegovina pored svojih ogromnih potencijala, ipak uvozi velike količine voća i povrća. Procjenjuje se da stanovnici BiH godišnje pojedu 1.5 milijardi KM hrane i od toga se 70% uveze, dakle oko 1 milijarde KM. Većina te hrane se ne kontroliše pri uvozu tako da proizvodi koji se ne mogu prodati na EU tržištu dolazi nama. Teško se može naći kvalitetno i svježe voće i povrće u supermarketima, a na pijacama se prodaju proizvodi koji sadrže nedozvoljene količine hemijskih materija. Većina ljudi koji prodaju na pijaci se snadbjevaju od uvoznika i svi štandovi nude iste proizvode. Nema više mirisa kada dođete na pijacu, ne možete kupiti crvave jabuke, a jagode nemaju nikakvog ukusa. Jednom prilikom gospođa na pijaci mi je u februaru pokušala prodati «domaći» paradajz. Kada sam joj objasnio da ja znam kada paradajz u BiH može uspijevati, tada mi je rekla da je uvezen iz Turske.

Posao danas oduzima mnogo vremena i sve veći broj ljudi nema vremena da ide u nabavku svježeg voća i povrća, pa su primorani da odu i kupuju ne baš tako kvalitetne proizvode. Našu Zelenaru punu svježeg povrća i voća većinom naručuju naše cijenjene domaćice. Isporuka je tokom cijele sedmice i u vrijeme kada to odgovara kupcu, a količina proizvoda u Zelenari zadovoljava jednosedmične potrebe dvočlane, odnosno četveročlane porodice. Svi proizvodi su domaći, proizvedeni po najstrožijim standardima, a prije svega zdravi.

KKD: Kako izgleda jedan proces od narudžbe do isporuke?

Svake sedmice na Facebook stranici www.facebook.com/krompir.ba i na web shopu www.krompir.ba objavljujemo listu proizvoda koji se nalaze u ponudi. Kupci mogu naručiti preko web shopa, putem telefona, sms-om, mailom ili poslati poruku na Facebook. Dovoljno je ostaviti adresu, naziv naselja, broj telefona i vrijeme u koje kupac želi da mu Zelenara stigne na adresu. Dovoljno je dan prije poslati narudžbu, a za one koji zaborave uvijek imamo nekoliko Zelenara viška pa mogu naručiti i na dan isporuke. Isporuke su u poslijepodnevnim satima.

KKD: Koje regije opskrbljujete?

Trenutno isporučujemo samo u Kantonu Sarajevo, a plan je da se proširimo u na druge gradove u BiH, Banja luka, Tuzla i Mostar.

KKD: Da li se kod vas mogu poručiti pojedinačne namirnice i koja je onda varijanta preuzimanja, ukoliko neko recimo želi samo sok ili ajvar?

Voće i povrće se može naručiti samo u Zelenari, a 100% cijeđene sokove, krompir i ostali proizvodi se mogu naručiti pojedinačno.

KKD: Koliko već postoji ovaj projekat i jeste li zadovoljni dosadašnjim poslovanjem?

Web stranica www.krompir.ba i Facebook stanica www.facebook.com/krompir.ba postoje od početka projekta, dakle 2010. godine i do sada imamo preko 12.000 fanova koji prate naš rad i naručuju naše proizvode. Zahvaljujući prijatelju Jasminu Mehiću i njegovoj agenciji Etrade.ba osmišljen je cijeli koncept komunikacije putem Facebook-a i dizajna kako web stranice tako i proizvoda.

Naravno da smo zadovoljni sa dosadašnjim poslovanjem, a to je većinom zahvaljujući podršci koju smo dobili od naših kupaca.

KKD: Imate li ambicije za još nesto više u smislu proširenja posla?

Ponekad smo i previše ambiciozni, ali trudimo se da posao razvijamo polahko i sigurno. Naredne godine ćemo uključiti još farmera u naš projekat, povećati proizvodnju i broj uposlenih. Iduće godine planiramo pustiti u rad i mini fabriku za preradu autohtonih bosanskih vrsta voća i povrća te šumskih plodova. Tako da ćemo imati još više vrsta sokova, džemova, začina, itd. To je jedan poduhvat koji će doprinjeti širem dijelu zajednice. Također smo u pregovorima sa firmama iz Njemačke i Velike Britanije kojima ćemo izvoziti naše proizvode.

KKD: Sada, malo više o vama, ko ste, šta ste, odakle ste, čime se bavite, šta volite, i sl...?

Brat Amel i ja smo rođeni i odrasli smo u Fojnici i svo svoje djetinstvo smo proveli u šumi, na livadi i na rijeci, tako da nam je priroda u krvi. Obojica smo avanturisti i volimo ekstremne sportove. Obojica smo u ranijim danima bili kick boxeri, a ja sam se nedavno upisao u maratonce, istrčao sam svoj prvi maraton u Budimpešti. Nas dvojica smo pokretači cijele ideje, a sa nama je još cijeli tim mladih ljudi koji su uključeni u projekat. Amel je direktor firme i vodi sve poslove, a ja sam njegov savjetnik i trenutno radim za Fondaciju BIGMEV čiji je cilj povećanje investicija u BiH i izvoz bh proizvoda na druga tržišta, a prvenstveno Turska. Naš tim je sačinjen od ekonomista, inžinjera poljoprivrede, profesora, prevodilaca, dizajnera, marketing stručnjaka i svi su oni veoma uspješni, pametni, ambiciozni i pozitivni. Smatramo da samo sa uspješnim timom i projekat može biti uspješan.

KKD: Da li i vi sami koristite samo organske proizvode?

Kada smo kući trudimo se da svi proizvodi budu organski, iako je takvo nešto u BiH trenutno teško, ali to mjenjamo i promjenićemo. Nedavno smo bili na najvećem organskom sajmu u svijetu Biofach i uspostavili smo odlične veze sa drugim proizvođačima, tako da ćemo ubrzo imati puno proizvoda koji do sada nisu bili dostupni u BiH. Kada smo primorani da jedemo vani, onda se trudimo da to bude hrana napravljena od svježih namirnica.

(KKD)