Izet Bozalija: Dolazi vrijeme bh. proizvoda

Domaći proizvodi sve su zastupljeniji na policama i osvaju tržište. To se dešava kako zbog ulaganja i razvoja bh. kompanija, tako i zbog sve izraženijeg ekonomskog patriotizma građana koji je već postao način života, kaže za BiznisInfo Izet Bozalija, direktor i vlasnik firme Hoše komerc Sarajevo.

  • Kategorija Intervju
  • Objavljeno 03.04.2017 19:05

Hoše komerc ima godišnje prihode od 64 miliona maraka, a Bozalija najavljuje da će njegova kompanija, koja je i dosad podržavala sve slične akcije, uskoro pokrenuti i vlastitu kampanju promocije domaćih proizvoda. 

Uskoro će biti usvojen novi zakon o unutrašnjoj trgovini u Federaciji BiH kojim se ukida obaveza trgovinskih lanaca na policama imaju najmanje 50 posto domaćih proizvoda. Da li će to utjecati na zastupljenost bh. proizvoda na policama?

Mogu odgovoriti na Vaše pitanje iz naše perspektive. Nama nije bio potreban nikakav zakon da u našim marketima dajemo prostor domaćim proizvodima. Trudili smo se, i činimo to sada još i snažnije, da podržimo domaću proizvodnju i domaće brandove.

Jer, posmatrano iz perspektive cjeline tržišta, domaći proizvodi nisu ni u kom slučaju zaštićeni, a kamoli privilegovani. Dugo ćemo se mi kao privreda još morati suočavati sa posljedicama takve politike. Ipak, raduje činjenica da iz dana u dan raste svijest o potrebi kupovine domaćih proizvoda i korištenja domaćih usluga.

“Kupujmo domaće” nije više samo slogan, to je postao dio svakodnevnice većine Bosanaca i Hercegovaca koji su svojim odnosom prema domaćim kvalitetnim proizvodima pokazali koliko im je stalo do svoga, do vlastitog prosperiteta i razvoja, do Bosne i Hercegovine, i budućnosti naše djece u njoj.

Širom svijeta države ulažu sve više napora kako bi zaštitile domaće proizvođače. Ima li u BiH sličnih aktivnosti ili se država previše oslonila na ekonomski patiotizam?

Svakim danom narasta svijest o potrebi razvijanja i podsticanja ekonomskog patriotizma. Stvari se mijenjaju nabolje. Imamo potrošače, tj. građane Bosne i Hercegovine, koji razmišljaju o vlastitom ekonomskom patriotizmu, i imamo domaće proizvođače odnosno trgovce kojima je stalo da taj ekonomski patriotizam zajedno sa potrošačima dalje jačaju, na dobrobit prije svega države i cijele zajednice.

Također, imamo sve više institucija koje čine državu od općinskog nivoa pa naviše, koje su davale i daju podršku razvoju svijesti o ekonomskom patriotizmu. Za rezultat imamo ambijent u kojem ekonomski patriotizam prerasta sve više u način života Bosanaca i Hercegovaca – ponosnih na svoje.

Ima li mjesta za male bh. firme na policama marketa u BiH? Jasno je da velike prehrambene grupacije nemaju problema kada je u pitanju poziciniranje ali u razgovoru sa malim firmama kao najveći problem najčešće se pominje upravo plasman proizvoda u trgovačkim lancima.

Domaći proizvođači imaju svoje mjesto i šansu u marketima Hoše komerc, istina koliko to polica dozvoljava, jer zbog njene ograničenosti ne mogu se baš svi naći na polici. Trudimo se da, koliko je to moguće, svima pružimo maksimalno povoljne i jednake uvjete, bez ikakve diskriminacije.

Mislim da je i to jedna od tržišnih prednosti Hoše komerc marketa koje naši kupci i dobavljači prepoznaju već dugi niz godina.

Koliko su domaći brendovi konkurentni na tržištu?

Sve više. Domaći brendovi su se probudili i u posljednjih nekoliko godina investiraju znajčajnije u inovacije, kvalitet, pakovanja, dizajn, marketing i komunikaciju. Potrošači to prepoznaju, i za rezultat imamo povećanje plasmana domaćih brandova.

U Hoše komercu smo vjerovali u domaće brendove kada je možda rijetko ko mislio da će opstati. Upravo zato danas uživamo povjerenje domaćih proizvođača i potrošača jer smo oduvijek znali stati na pravu stranu. 

Nedavno ste izjavili da su domaće firme dovedene u poziciju gdje se više isplati uvoziti nego proizvoditi. No ipak ste pokrenuli i vlastite brendove Merka i Bony. Koliko se teško izboriti sa stranim subvencioniranim proizvođačima koji ogroman novac ulažu u marketinške kampanje?

Bosanci i Hercegovci moraju početi masovno proizvoditi. To je naš jedini izbor i naša jedina šansa. Nismo subvencionirani ničim, ali za subvencije se trebamo izboriti. I administracija se mora educirati.

Nema jednosmjernih ulica, svi smo odgovorni za svoj dio posla. Dakle, suština je da moramo početi proizvoditi više nego što trošimo, sa subvencijama ili bez, ali moramo.

Najavili ste da Hoše komerc uskoro pokreće i posebnu kampanju koja će dodatno promovirati bh. proizvode. Možete li pojasniti o kakvoj kampanji je riječ?

Hoše komerc je do sada podržao svaku zajedničku kampanju “Kupujmo domaće”. Ovaj put idemo korak dalje i pokrećemo vlastitu kampanju “BH. korpa” kao naš dodatni izraz podrške domaćim brandovima. “BH. korpa” će značiti dodatnu poziciju, marketing i komunikaciju svim domaćim brandovima koji žele da sudjeluju u kampanji u marketima Hoše komerc.

Dakle, spremni smo investirati u dodatni prostor, zanimljiv i simboličan dizajn “BH. korpe”, komunikaciju i oglašavanje kako bi još više izašli u susret domaćim proizvođačima. O svemu će javnost će biti uskoro obaviještena, a pozvat ćemo i novinare da zabilježe početak kampanje.


Za kraj jedno pitanje koje je dosta aktuelno obzirom na trenutna dešavanja u trgovačkom sektoru u BiH. Koliko je važno da imamo više trgovačkih lanaca kako se ne bi sva moć koncentrisala u rukama jedne ili dvije kompanije?

Slobodno tržište, zdrava konkurencija, mogućnost izbora, uvijek su bili uvjeti rasta i razvoja. Ovo se najbolje može vidjeti, npr., na tržištu Sarajeva. Konkurencija je ogromna, mogućnost izbora je najveća u državi, a Hoše komerc ovdje postiže, kada se sve zbroji, odlične rezultate sa najdužom tradicijom od svih trgovačkih lanaca koji su prisutni u Sarajevu.

Koliko ljudi upošljava Hoše komerc i kakvi su Vaši poslovni rezultati?

Hoše komerc trenutno zapošljava 216 radnika, od čega je veći dio radnika zaposlen u maloprodajnoj mreži. Pored proizvodnje i veleprodaje, Hoše komerc posjeduje lanac od 9 prodavnica, i sve su na području Kantona Sarajevo.

Hoše komerc d.o.o. Sarajevo je jedan od najstarijih trgovačkih lanaca u Bosni i Hercegovini. U protekloj 2016. godini uspješno smo poslovali zajedno sa našim brendovima BONY, MERKA i NAŠE MLIJEKO, uz distribuciju brenda MEGGLE, te tako nastavili razvijati svoje tržišne kapacitete i promovisati domaću privredu.

Hoše komerc već 38 godina pruža trgovačke usluge Sarajlijama, a protekla 2016. bila je na nivou rekordne 2015. godine, kada smo ukupno imali prihode više od 64 miliona KM neto.

Prva trgovina otvorena je davne 1979. godine kao dio porodičnog biznisa, deset godina kasnije 1989. osnovana je firma Hoše komerc d.o.o. u Sarajevu. Osnovna djelatnost je trgovina na malo i veliko prehrambenih i neprehrambenih proizvoda, zatim, slastičarstvo, pakeraj i pržionica kafe, kao i distribucija proizvoda.

(Biznisinfo.ba)