Sanela Jenkins: Okrenimo se sebi

Najpoznatiju Bosanku u svijetu Sanelu Jenkins ne treba posebno predstavljati javnosti. Ona je za nekoliko godina uradila toliko kapitalnih stvari za našu zemlju da će njeno ime ostati zauvijek upisano u istoriji naše zemlje. Pored višemilionske pomoći koju je Sanela davala djeci, bolesnim, unesrećenim, povratnicima, bolnicama, školama itd, Sanela je u svijetski moćnim političkim i biznis krugovima lobirala za Bosnu i Hercegovinu posebno u Sjedinjenim Američkim Državama. Povod za ovaj intervju bila je i njena podrška proljetnoj kampanji podizanja svijesti o domaćim proizvodima i uslugama „Upalimo svijetlo u BiH“. Sanela je bila jedna od prvih poznatih ličnosti koja je pozvala gradjane Bosne i Hercegovine da kupuju bh. proizvode i koriste bh. usluge.

  • Kategorija Intervju
  • Objavljeno 13.10.2015 15:08

KKD: Poznato je da ste uspešna poslovna žena na najzahtjevnijem tržištu na svijetu kakvo je ono u Sjedinjenim Američkim Državama. Kako to izgleda voditi biznis u Americi i takmičiti se sa najmoćnijim kompanijama na svijetu?

Predpostavljam da dio javnosti u Bosni i Hercegovini zna da sam vlasnik kompanije Neuro Drink koja proizvodi nekoliko vrsta bezalkoholnih pića koja su napravljena od zdravih sastojaka. To nije energetsko piće kako neki na prvu pomisle, nego piće za nekoliko različitih namjena u zavisnosti od potrebe organizma, koje nam pomaže da održimo balans u tijelu. Pokretanjem proizvodnje Neuro-a na neki način sam pokrenula i novu industriju, koja je, pored gaziranih, negaziranih, energetskih i drugih pića, industrija zdravih napitaka. Voditi biznis u Americi je jako zahtjevno, kao i takmičenje na najkonkurentnijem i najzahtjevnijem tržištu na svijetu. Ali uz dobar trud i prije svega odabir dobrog tima, to ide svojim tokom.

KKD: Kako sada stoji Neuro na američkom tržištu?

Neuro bilježi konstantan rast i Amerikanci ga dobro prihvaćaju. Kao što sam rekla to je set nekoliko pića koje se koriste za različite potrebe kao npr. bolju koncetraciju, za opuštanje, pred spavanje, za nadomještanje vitamina itd. Kupuju ga jednako gradjani svih kategorija kao i slavne ličnosti u Hollywood-u, poslovni i uspješni ljudi u svim sferama života. Nije jednostavno osvojiti američko tržište ali eto mi smo uz veliko investiranje, trud i zalaganje to uspjeli. Neuro dobro stoji na američkom tržištu a svake godine bilježimo rast i idemo dalje.

KKD: Iako već dugo živite van Bosne i Hercegovine, ipak pratite dešavanja u našoj zemlji i često spominjete razvoj ekonomije. Dali ste podršku i kampanji „Upalimo svjetlo u BiH“ čime ste podržali bh. kompanije a time i njihove radnike i sve gradjane u BiH. Koji bi bio vaš savjet bh. firmama?

Nije važno gdje neko živi, važno je da ne zaboravimo ko smo i odakle smo. Uvijek ću dati podršku za nešto što smatram produktivnim i što može dati doprinos boljem standardu gradjana. Promovisanje domaće ekonomije je zadatak svih struktura države, a i svijest gradjana je jako važna. I pored podrške koja dodje sa strane, Bosni i Hercegovini ipak mogu pomoći najviše oni koji žive u Bosni i Hercegovini. Moramo se okrenuti sebi i svojim kvalitetima i promjene će neminovno početi dolaziti. Kad su u pitanju firme, vlasnici i menadžeri najbolje mogu osjetiti okruženje u kojem rade njihove kompanije. Oni najbolje znaju uslove u kojima pokušavaju stvoriti novu vrijednost i podići firmu, a ja predpostavljam da to nije lako. Ono što ću reći ne bi nazvala savjetom, jer nemam pravo savjetovati nekoga, ali može biti prijateljska sugestija. Koji god proizvod ili uslugu daje neka firma, treba uložiti trud da to bude što kvalitetnije. Ali sam kvalitet proizvoda nije dovoljan ako prodaja i plasman tog proizvoda nisu takodjer uradjeni kvalitetno. Zato moramo shvatiti da je pored kvaliteta suštinski važan dobar tim ljudi predvodjen kvalitetnim i sposobnim menadžerom koji je u stanju da se nosi sa izazovima. Vlasnici firmi moraju naći dobre i školovane menadžere koji će dobiti dobre uslove i radno okruženje, kako bi firmu za koju rade podrazumjevali kao svoju. Ne može se dobiti kvalitetna firma ako se iscrpljuju ljudi, posebno oni koji predvode biznis. Pored toga, marketing i PR jedna su od ključnih stvari za dobar plasman. S druge strane, važno je da svi daju i podršku domaćim trgovačkim lancima kroz koje se može plasirati ta roba. Da sumiram, menadžer i njegov tim, kvalitet, marketing, PR i mreža za plasman proizvoda su glavne komponente za uspjeh.

KKD: Mislite li da država radi dovoljno na stvaranju boljeg poslovnog okruženja?

To je, što bi rekli u Americi, pitanje za milion dolara. Prije svega Bosna i Hercegovina je vrlo kompleksna država i da ne ulazimo u razloge koji su doveli do toga, moramo uraditi najbolje što možemo u zadatim okvirima. Sve je povezano jedno s drugim i ništa se ne može posmatrati posebno. Ustavna struktura BiH, zatim snage koje bi da dalje dezintegrišu zemlju, pa onda snage koje bi da je integrišu, zatim razorenost ekonomije tokom agresije na BiH, pa odliv kadrova, pa svijest gradjana, siromaštvo, infrastruktura itd. itd., sve to se može nazvati „poslovnim okruženjem“. U takvom poslovnom okruženju je teško raditi i napredovati, ali moramo izvući najbolje što možemo. I moramo biti svjesni na kraju da mi biramo one koji će nas predstavljati i koji će pokušati u zadatom okruženju napraviti maksimum. Pošto živimo u demokratiji, onda oni koji dobiju više glasova vladaju, to je pravilo ponašanja. Ipak moramo biti fer i reći da smo mi zaista specifična zemlja i pored biranja imamo posebne ustavne okolnosti koje ne daju čak i sposobnima da se izraze do kraja i daju svoj maksimum. Sad za sad moramo živjeti s tim.

KKD: Poruka onima koji imaju ideje i razmišljaju o pokretanju svog biznisa?

Samo se treba otisnuti i preći tu liniju. Neko je rekao: „Ako pokušaš imaš šansu da izbubiš, a ako ne pokušaš već si izgubio“. To je više nego istinito. Ko god je danas povezan na internet on je povezan sa svijetom i sebe treba smatrati gradjaninom svijeta sa adresom u BiH. Ne vladaju svijetom najpametniji, ali sigurno vladaju najhrabriji. Toliko vrhunskih ideja se nikad ne realizuje samo zato što neko ko je imao ideju nije pokušao. Zato svi koji ih imaju nek skupe hrabrosti i nadju načina da ih pokrenu. Čak i ako nemaju dovoljno novca za početak, nije prepreka, jer mogu podjeliti svoju ideju sa nekim ko ima novac i napraviti zajednički biznis. Jedan od važnih stvari na putu do uspjeha je i povezivanje i djeljenje kako rizika tako i dobiti. 

(kupujmodomace.ba)