Admir Kapo: Volimo Bosnu i Hercegovinu

Udruženje Kupujmo i koristimo domaće ove godine obilježava deset godina svog postojanja, i sigurno se može reći uspješnog djelovanja. Ne postoje formule niti način na koji bi se moglo izmjeriti koliko je ovo Udruženje doprinijelo rastu bh. ekonomije i razvijanju svijesti građana o značaju kupovine domaćih proizvoda i korištenju usluga koje nude bh. kompanije. Povodom jubilarnog desetogodišnjeg rada razgovarali smo sa predsjednikom Udruženja gospodinom Admirom Kapom.

  • Kategorija Intervju
  • Objavljeno 12.10.2015 20:08

KKD: Gospodine Kapo mislite li da je Udruženje ispunilo svoju misiju koja je bila motiv osnivanja prije jedne decenije?

Mislim da je uradjeno dosta toga, a misija ovog Udruženja se ne ispunjava za jednu dekadu. Razvijati svijest građana da daju prednost domaćim u odnosu na strane proizvode, naravno ako su istog ili sličnog kvaiteta i cijene, je projekat koji se prenosi sa generacije na generaciju. Urađeno je zaista mnogo jer ljudi svakim danom postaju svjesniji šta znači ekonomski patriotizam. Što ga budemo više imali sigurno ćemo biti zadovoljniji i sa našim ekonomskim stanjem kao i sa državom uopšte. Ako me pitate da li su ispunjeni planovi za prvu deceniju, svakako mogu reći da jesu i čak više nego što smo očekivali.

KKD: Šta mislite da se može dodatno unaprijediti kako bi se postigli veći rezultati kako za bh. firme tako i za sam standard građana?

Vi ste postavili pitanje svih pitanja, međutim jedan odgovor nije dovoljan, čak ni jedan intervju ili knjiga. Ali pokušaću biti kratak koliko mogu. Jedan proces je uticaj na svijest građana, međutim isto toliko, ako ne i više, je važno postići što veću saradnju između bh. privrednika kako bi na tržišnim principima dali veću podršu jedni drugima. U mnogim branšama mi nismo konkurencija sami sebi, nego kad bi se i svi udružili teško da bi bili konkurencija stranim firmama koje nastupaju na našem tržištu. Zato ne treba postojati strah jednih od drugih, već naprotiv saradnja kako bi se ojačalo na domaćem tržištu a zatim zajedničkim kapacitetima izašli na druga tržišta. To je put napredka a ne iscjepkanost. Također svi moramo biti svjesni da smo mi otvoreno tržište i da na našem, kao i drugim svjetskim tržištima, vladaju ista ili slična pravila igre. Moramo više pažnje posvetiti marketingu i to ozbiljnom i kreativnom marketingu, zatim odnosima sa javnošću. Pogledajmo samo kako to konstantno rade velike svjetske firme poput Coca Cole, ili McDonaldsa, auto industrije, sportske industrije itd... Iako su uspješne, te firme konstano imaju najkreativnije reklame i vežu kupce za svoje brandove.

KKD: Kako tumačite poteze Hrvatske koja je nedavno uvela blokadu uvoza mlijeka na tržište EU? Srećom blokada nije dugo trajala, ali su ipak nanesene velike štete proizvođačima i prerađivačima mlijeka u BiH?!

Mi iz toga trebamo učiti. Hrvatski premijer Zoran Milanović je rekao da Hrvatska time štiti svoje interese. To je njegovo pravo, kao što je naše pravo štiti naše interese. Mislim da je naš ministar vanjske trgovine i ekonomskih odnosa gospodin Mirko Šarović napravio dobar posao i to je ipak brzo riješeno, ali smo i pokazali da kad radimo u interesu svih gradjana BiH da se stvari mogu pokrenuti s mrtve tačke i napraviti odličan rezultat. To su sve normalne pojave u međunarodnim ekonomskim odnosima jer svako pokušava izvući maksimalnu korist, ali to samo govori nama da i mi moramo razmišljati iz perspektive svojih interesa i svoj novac trošiti na domaće proizvode gdje god je to moguće jer taj novac ostaje u našoj zemlji. To je tako jednostavno za reći, ali te riječi moraju preći u djela i siguran sam da ćemo doživjeti procvat čak i u ovakvoj politički kompleksnoj situaciji.

KKD: Pomenuli ste politiku, da li država dovoljno radi na promociji svoje ekonomije?

Naša država je složena zajednica i kad kažete država teško da se može referisati na jednu adresu. Ali ne želim zalaziti u tu tematiku. Država treba da stvara što bolje okvire u kojem će raditi privrednici. Na primjeru mlijeka se može vidjeti šta jedan čovjek može uraditi ako želi. Mnogi u BiH nažalost rade za dobrobit drugih država i to doprinosi samo daljem produbljivanju našeg stanja. Prije ili kasnije shvatićemo svi da smo mi jedan okvir i da će nam biti kako sebi napravimo. Vjerovatno je to du

g put da se osvjestimo do te mjere i shvatimo da kupovina stranog proizvoda znači veća penzija u toj zemlji odakle proizvod dolazi, a ne veća penzija u Bosni i Hercegovini. Formula je jednostavna.

KKD: Trgovački lanci igraju značajnu ulogu u plasmanu domaćih proizvoda, i od prostora i uslova  koji proizvođači dobiju na policama zavisi i njihov plasman i kupovina. Kako stvari stoje na tom polju?

Zato mi uvijek naglašavamo kupujte domaće u domaćim trgovačkim lancima. Želim ponoviti još jednom da smo mi svjesni otvorenosti tržišta i da se nikome ne treba zabraniti kupovina u nekom od lanaca niti mi pozivamo na bilo kakve bojkote. Mi samo apelujemo da se koristi domaće jer to je naš bosanskohercegovački interes i promocija bh. firmi što je potpuno korektno i legitimno. Ono što mi očekujemo jeste da svi trgovački lanci koji su prisutni na bh. tržištu nastupaju korektno i da daju prostora domaćim proizvodima kako bi svi učestvovali u što korektnijoj tržišnoj utrci. Ako podignemo svijest domaćih potrošača i učvrstimo saradnju domaćih trgovaca i proizvođača, onda ćemo mi diktirati pravila igre na tržištu i time postići puno povoljniji položaj za bh. proizvođače. Razmišljajmo o ovome i svima će nam biti bolje, pa čak i onima koji nastupaju na našem tržištu. Ovakvo razmišljanje vodi trajno do ekonomskog prosperiteta.

KKD: Na proljeće ste imali kampanju pod nazivom „Upalimo svjetlo u BiH“ gdje se prvi put pojavio toliko broj firmi koje su podržale kampanju. Sve firme, prema našim informacijama osjetile su poboljšanje prodaje i proizvodnje. Najavili ste i drugu kampanju. Kad počinje?

To je bilo prvi put da u zajedničkoj kampanji učestvuje toliki broj firmi, a sve je sa oduševljenjem prihvaćeno u javnosti. Rezultati su sigurno mjerljivi i da ih nije bilo ne bi ponovo pripremali novu kampanju gdje će učestvovati još više bh. kompanija. Nova kampanja treba da bude intezivnija i da traje duže. U prvoj kampanji smo simboličnim nazivom „Upalimo svjetlo u BiH“ pozvali ljude da razmišljaju o kupovini proizvoda i objašnjavali šta ta kupovina znači. Nakon toga imali smo situaciju sa blokadom izvoza mlijeka u EU, čime je praktično ta kampanja produžena i još više je učvršćena spoznaja kod ljudi da se moramo okrenuti sami sebi. Sada sa oktobrom kreće i druga kampanja, tako da je ova godina bila veoma intezivna i postignuto je jako mnogo.

KKD: Poruka za kraj intervjua?

Poruka je jednostavna, volimo Bosnu i Hercegovinu. Ovaj projekat nije projekat jedne osobe niti jednog preduzeća. Kupovati i koristiti domaće treba biti dio našeg odgoja, zatim tema našeg obrazovanja, tema politike i ukupnog razmišljanja. Trebamo vjerovati u sebe i raditi na poboljšanju kvaliteta sebe samih i sve ostalo će biti bolje. Naš standard i naš život kao društva u cjelini će biti onakav kakvim ga sami uredimo.

(kupujmodomace.ba)